'Kijk, zo wonen wij!'


Een nieuwe aflevering in de fotorubriek:
'Kijk, zo wonen wij!'
Het is een serie woonportretten
waarin bewoners in een interview al mijn woonvragen beantwoorden,
en het goed vinden dat we komen binnenkijken en foto's maken.
Gewoon zoals het is!
Ter inspiratie van iedereen die - net als ik - ook graag fijn woont
en wel eens wil zien hoe anderen dat aanpakken...

Deze keer mogen we binnenkijken bij Sietske, happy single, moeder van een zoon 
die ze alleen heeft opgevoed, schoonmoeder en oma van een kleinzoon.


Waarom heb je voor dit huis gekozen?
Sietske: Ik woon hier nu - heel tevreden - al weer acht jaar. 
Hiervoor woonden mijn zoon en ik in een kindvriendelijke en veilige buitenwijk.
Toen mijn zoon de deur uit was wilde ik heel graag meer in het centrum wonen.
Deze wijk werd toen net gebouwd. Het is een nieuwe woning, dus weinig onderhoud, 
met een kleine tuin, wat fijn is vanwege gebrek aan groene vingers. 
Het ligt aan een grachtje, met leuke gezellige buren.
Vanuit huis loop ik zo de stad in. 

 Wat vind je leuk aan het huis?
Ik voel me hier ontzettend thuis. 
Van begin tot eind heb ik alles zelf gedaan.
Het huis is daarmee echt van mij is geworden. 
Ik heb zelf alle keuzes gemaakt: 
ik heb een nieuwe keuken en een badkamer uitgezocht, 
de vloeren, de lampen, de gordijnen, alles. 
En allemaal met het idee dat ik hier niet meer weg ga.
Ik heb er veel aandacht en zorg aan besteed, dus het is van mij geworden.
Met name de badkamer en de keuken vind ik heel goed gelukt.

De badkamer is een warme ruimte waar ik me heerlijk kan ontspannen.
Het is ruim en behaaglijk, met de vloerverwarming en warm oranje spulletjes. 


Verder houd ik wel van geestige verrassende dingen en zo ben ik steeds blij dat ik 
Bert en Ernie vaak tegenkom in een speciaal nisje en boven het toilet.



De keuken ligt aan de voorkant van het huis en is heel licht en compact.
Alles zit er in en door de half hoge kastenwand zit ik in de kamer toch niet altijd 'in de keuken'.



Het is een mooie, strakke Italiaanse keuken met een fraaie design afzuigkap.
maar ik vind het ook leuk om overal 'eigen' grappige dingetjes neer te zetten. 
Het hoeft heus niet allemaal zo minimalistisch en serieus te zijn... 




Ik heb vanuit de keuken een prachtig uitzicht op de gracht, 
en ik heb geluk want er staat een hele mooie tulpenboom voor mijn deur,
 maar omdat ik maar een smal stukje groen heb aan de voorkant
heb ik daar ook wel inkijk, vandaar dat ik sinds kort een gordijntje 
voor het keukenraam heb dat ik dicht kan doen zodat ik op de bank vrij kan zitten...


De tafel komt van marktplaats. 
Het schilderij is van de kunstuitleen.


De zithoek is heel licht bij het raam. 
Het dressoir achter de bank heb ik al heel lang.



De salontafel en de boekenkast / tv-kast heb ik speciaal op maat laten maken.
Leuk van de vakkenkast is dat er boeken maar ook allerlei mooie snuisterijen in staan.



Dit lampje dat tussen de boeken staat licht de boel mooi aan.




  
Hoe opgeruimd ben je?
Er is niets wat mij dwingt om op te ruimen.
Ik heb overal ruimte genoeg. Ik heb zelfs nog een grote kamer over.
De bovenste etage, die is uitgebouwd boven de poort naast mijn huis, 
heeft naast een ruimte die 'over is' ook nog een zijkamer 
met een grote kastenwand waarin ik van alles kan opslaan

Maar ook daar ben ik nu ook van alles uit aan het opruimen. 
Dingen van mijn werk, spullen uit de familie.
En ik heb ook niet veel nieuws mee nodig. 



Wat zou je proberen te redden als er brand was?
Mijn foto's natuurlijk, en de kat.
Maar als ik de tijd had zou ik mijn oude poppenwagentje mee nemen.
Mijn vader heeft dat zelf voor mij gemaakt en het is me dierbaar.


Heb je ook een woontip?
Laat eens een goed verlichtingsadvies maken.
Ik heb een lichtplan laten maken, wat wel heel handig kan zijn in een nieuw huis.
Er zijn op allerlei plekken lichtpunten gemaakt waar wandlampjes op zijn gezet. 
Dat is mooi, zo zonder zichtbare leidingen, die ik centraal aan en uit kan doen.
Zoals hier in de hal, waar ik ook de kamerhoge spiegel goed gelukt vind.  
   

Tussen de lampen hangt een fraai aangezicht van de stad. 

Waar doe je wooninspiratie op?
Eigenlijk overal en nergens. 
Ik kijk rond bij andere mensen en ga graag naar musea. 
Zo had ik laatst een rondleiding door wijken in de Amsterdamse School stijl.
Dat vond ik mooi en dan hang ik kaarten daarvan bijvoorbeeld op het toilet.
Daar mag het ook mooi, inspirerend en geestig zijn.



Op dat fijne wc-tje zag ik deze superleuke kaart:
prachtige tekst en geestig met die schapen...

Sietske heeft twee grote slaapkamers, een berging en een werkkamertje. 
Dit is haar slaapkamer:

 

Met uitzicht op het water en deze leuke tekst op haar deur:


 En dan heeft ze ook nog een kamer - met een dakterras - die ze eigenlijk 'over' heeft..
Met dit uitzicht: - en dan hoor je klokken ook nog luiden -
We doen ons best om niet jaloers te zijn...


Dankjewel Sietske dat we in je mooie huis mochten binnenkijken,
en nog heel veel woongeluk gewenst!


1 opmerking:

  1. wat is het toch altijd een leuke nieuwsbrief jacquelien, ik krijg er altijd goede zin van. Liefs Lidy

    BeantwoordenVerwijderen