Iedereen ontspullen!


Artikel van Hans Stegeman, econoom bij Triodos Investment Management.  

'Waarom jij ook zou moeten ontspullen!'

Ik verbaas me vaak. Zo heb ik me de afgelopen weken bij mijn verhuizing verbaasd over de ontzettende hoeveelheid spullen die ik heb verzameld. En wat een boel overbodige of dubbele spullen! Deze verstikkende hoeveelheid 'troep' kon echt niet langer. 

Ontspullen is nu het credo. Mijn eigen weg naar een persoonlijke circulaire economie.

Spullen
Onze hele economie is gebaseerd op telkens opnieuw producten en diensten kopen. Meer omzet is meer winst. Meer economische groei. En wellicht ook meer banen. In alles worden we verleid ons steentje bij te dragen aan deze consumptie. Reclame, steeds nieuwe producten, verplichte software-upgrades en hoge reparatiekosten die het nieuwe spullen kopen in de hand werkt. 
En wat hebben we dan: een huis vol spullen. Veel spullen. Die nauwelijks worden gebruikt.

Ontspullen

Hoe kan ik dit veranderen? Als eerste ben ik bezig geweest met ontspullen. Ik moet zeggen: dat viel nog niet mee. Ik probeerde eerst de meest waardevolle spullen te verkopen.


  1.  Marktplaats bleek daarbij vaak de beste optie. Twee categorieën lukten bij mij goed: spullen die enigszins hip of trendy waren of spullen waarvan gemakkelijk te controleren was of ze nog in goede staat of werkzaam waren. Wat niet lukte was bijvoorbeeld een wasmachine van drie jaar oud. Of mannenkleren (vrouwenkleren lukte wel!).
  2. Daarna koos ik, als verkopen niet meer lukte, voor  gratisaftehalen.nl. Dit is handig voor spullen die in de weg staan, zoals een grote dakkoffer. Immers, het vergt ook tijd om advertentie te plaatsen, afspraken te maken om af te halen....
  3. Een derde optie, lager in de waardeketen: de kringloopwinkel. Maar ook de kringloop is kieskeurig geworden. Er is te veel aanbod.
  4. Als laatste optie: grof vuil. Ook dingen die nog lang niet kapot waren, variërend van lampen wasrekken, kerstspullen tot een vriezer, heb ik de container ingegooid. En ik was zeker niet de enige.
Mijn conclusie na al het ontspullen: veel wat je in huis hebt is niets waard bij verkoop. 
Dit komt deels door een niet-werkende markt. Het kost als verkoper moeite om de koper te overtuigen van de kwaliteit van het spul. Maar vooral: er is veel te veel aanbod. Te veel spullen zorgt ervoor dat er geen restwaarde is. En dus geen markt.

Duurzaam minder
Ontspullen is een ding, maar hoe voorkom ik nu dat ik weer zoveel spullen krijg? 
  1. Stap 1: is geen nieuwe dingen kopen of als ik iets koop iets ander wegdoen. Dit is vrij radicaal. Als iedereen dit namelijk zou doen (en de bevolking niet groeit), zou het volume van gekochte producten niet toenemen.
  2. Stap 2: dingen kopen die langere tijd mee gaan of kapotte dingen laten repareren. Kwaliteit kopen. Dat is natuurlijk niet altijd herkenbaar. Maar nadat in de afgelopen weken onze twee stofzuigers het hadden begeven, hebben we toch maar een duurdere gekocht. In de hoop dat de prijs in dit geval een goede indicatie is voor kwaliteit.
  3. Stap 3: vaker lenen of huren in plaats van kopen. Ik heb eigenlijk altijd al mijn gereedschap gekocht, ook al gebruikte ik het maar eenmaal per jaar. Dit keer heb ik de boorhamer die ik nodig had geleend. Scheelt me geld, maar vooral een plek in huis. 

Deze drie stappen gaat ons meer ruimte opleveren. 
En het gaat ons ook geld besparen. Maar wat nu als iedereen dit zou doen? Dan zouden we een stuk minder producten nodig hebben. Dan dragen consumenten bij aan een circulaire, duurzame economie. Dan zouden producenten gedwongen worden producten te maken die echt langer meegaan. En dan zouden we veel minder economische groei hebben. 
Maar wel meer ruimte in onze huizen. 
Dat is toch mooi?




Geen opmerkingen:

Een reactie posten