Hoe het was als stembureaulid?



Best stembureaulid,
Namens het college van burgemeester en wethouders wil ik u hartelijk danken voor uw medewerking aan de Tweede Kamerverkiezingen op woensdag 15 maart 2017. 
Mede dankzij uw hulp en inzet kon de uitslag van de verkiezing op een zorgvuldige en juiste wijze worden vastgesteld.
Uitslag
In de bijlage bij deze mail ontvangt u de uitslag van de stemming in de gemeente Zutphen. Mocht u hierover vragen hebben, dan kunt u contact met mij opnemen.
Vergoeding
U heeft, als stembureaulid recht op een vergoeding van € 130,-. Dit bedrag wordt deze week overgemaakt op het door u opgegeven rekeningnummer.
Met vriendelijke groet, Niklas Eriksson


In deze mail word ik hartelijk bedankt voor het helpen bij het stembureau.
Voor mij was het de eerste keer, maar zeker voor herhaling vatbaar.

 Er was op ons bureau een hoge opkomst van 91%. 
Ik kreeg echt het gevoel dat de mensen die bij ons kwamen stemmen dat van harte deden. 
Het was ook gezellig en er waren weinig problemen. 
Een paar machtigingen waar we even goed naar moesten kijken. Als je uit een andere gemeente komt kun je wel bij ons stemmen maar dan moet je een aparte kiezerspas hebben. 

Mijn taak was om de mensen die daadwerkelijk hun stembiljet in de bus deden te turven. 
Zodat we konden controleren of dat overeenkwam met het aantal stempassen. 
Er wordt steeds van alles gecheckt en gedubbelcheckt.

  

Hier links een vriendin die vrolijk en wel speciaal bij mij kwam stemmen.
en rechts de andere leden van het stembureau. 
We wisselden elkaar door de dag heen af, 
zodat we steeds met drie mensen aanwezig waren.



Met het tellen waren we op volle sterkte aanwezig, aangevuld met een extra 'teller'.
Het openvouwen van de grote lappen van stemformulieren was een hele klus.

Daarna per partij stapels maken:.
Op de tafel voor de lijsttrekker. Eronder voor de overige voorkeurstemmen.
Die werden eerst in totaal geteld en later per gekozen persoon, 
waarbij het totaal dan weer moest kloppen.
En alles bij elkaar moest het weer kloppen met het aantal stempassen.
We hadden geen enkele ongeldige stem en ook geen blanco stem.
In ons bureau was D66 de grootste partij.
Ik kreeg met de mail ook de uitslagen van onze gemeente, 
en het is leuk om dat getallen te zien staan die ik zelf persoonlijk heb geteld... 
Het was hectisch, maar we waren tegen 12 uur klaar.
Toen snel naar huis voor de uitslagen.

Volgende keer doe ik graag weer mee.
- al had ik daarna een kort nachtje en nadien overal spierpijn - 
Ook als ik er geen geld voor zou krijgen! 
Maar die 130 euro is toch ook leuk meegenomen.  
Daar ga ik eens een fijne bestemming voor verzinnen....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten