Paleis Soestdijk prachtig gefotografeerd!




 Dit weten mensen het vaak niet van mij, maar ik ben geboren en getogen in Baarn.
Ik woonde bij de koningin om de hoek, maar ik ben gelukkig tamelijk gewoon gebleven...(ahum)

Vaak genoeg kwamen we langs Paleis Soestdijk waarbij we altijd even keken 
of Juul en Bernhard thuis waren, wat je kon zien aan de vlag die er wel of niet wapperde.
Iedereen die in Baarn woonde kwam wel eens iemand van de koninklijke familie tegen.
Zo wees - toen nog - prinses Beatrix mijn vader er eens op dat zijn autolichten nog brandden.
Het Baarnsch Lyceum was de plek waar menig prins een middelbare school diploma haalde, 
op het station was er de koninklijke wachtkamer (waar we ze nooit zagen trouwens...),
en ik had zwemles in het zwembad de Lage Vuursche, vlak bij kasteel Drakesteijn.

Maar Paleis Soestdijk was bij mij favoriet, en nog steeds.
Ik keek mijn ogen uit bij de jaarlijkse defile's en de conference van Wim Sonneveld 
die alle cadeau's achter de rondondendrons mieterde ging met mijn fantasie aan de haal. 

De witte kleur, de mooie gebogen vormen en het lage uitgestrekte vond ik altijd prachtig.
Qua uitstraling een beetje een groot uitgevallen bungalow, en niet zo glamoureus 'paleizerig'.

Nu heeft monumentenfotografe Léontine van Geffen-Lamers foto's van de binnenkant gemaakt.
Met haar toestemming mag ik een aantal van haar foto's hier gebruiken in dit blog.
De ruimtes met de prachtige plafonds en de chique open haarden interesseren me 
minder dan de 'dagelijkse' kamers die door de familie werden gebruikt om te wonen. 


De meubels zijn een beetje blijven steken in de jaren 60 met een prettig soort gewoonheid.
Het was er vast niet altijd even comfortabel stel ik me voor in de winter.
Met al dat glas in die lange gangen dat vast nog niet driedubbel geisoleerd was.
Het schijnt dat het paleis broodnodig een opknapbeurt nodig heeft,
maar ik vind het juist leuk om te zien hoe het was toen de Oranjes er nog woonden.

Leuk deze foto met het belletje om een lakei of dienstmeisje te laten komen.

   Het is een mooie trap, maar niet zo pompeus als ik me voorstel bij een paleistrap. 
  
Dit is wel een intrigerende foto. Het lijkt een kluis in een bijkeuken-achtige setting.

De achterkant die we nooit zagen met de mooie paleisvijver.

Ik vond deze foto's echt genieten geblazen!
Nog meer mooie foto's van paleis Soestdijk kunt u vinden op: 



3 opmerkingen:

  1. Wat leuk, dan hebben we jarenlang bij elkaar in de buurt gewoond. Ik ben geboren in Baarn en getogen in Soest. Mijn ouders wonen er nog, dus ik rij regelmatig langs paleis Soestdijk. Mijn vader heeft er zelfs wachtgelopen, hij was een aantal jaren bij de marechaussee, later politie. Wij keken ook altijd of Juul en Bernhard thuis waren.
    Ik heb maar één keer een defile meegemaakt. Wij hadden altijd spelletjesochtend van school op koninginnedag, dat vond ik trouwens ook geweldig.
    Ik ben nog nooit binnen geweest, dat moet toch maar eens een keer gebeuren. Waar ik inmiddels wel een paar keer geweest ben met mijn meiden (vroeger fietste ik er alleen maar langs): Stichting De Paardenkamp. Dat ken je ook vast wel.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om te horen, ging jij ook s morgens vroeg zwemmen in het open lucht zwembad De lage Vuursche? Op de fiets er heen, heel vroeg smorgens! Dat was zo koud! Er stond een thermometer bij de entreehokje. Als het minder was van 14 graden ging het zwemmen niet door. Bibberen!

      Verwijderen
    2. Wij zwommen zomers altijd in het Soester Natuurbad, bij Soestduinen. Dat was een verwarmd bad. Wel een eindje fietsen, omdat wij aan de Soestdijk-kant wonen. Zwemles had ik in overdekt zwembad De Turf. Brrr, gelukkig maar als ik jou verhaal zo lees! :-)

      Verwijderen